lørdag 4. desember 2010

Egenkomponert, enkel buksedress

Til dukke ca 36-38 cm.
Hvis du vil strikke noe kjapt, uten heklekanter eller knappehull eller andre kanskje tidkrevende ting.
 Bruk pinne nr 3,5 og passende ullgarn.
Legg opp 34 masker, strikk noen omganger perlestrikk nederst, og deretter glattstrikk til arbeidet er 7-8 cm. Du strikker frem og tilbake, ikke rundt.
Strikk et bein til.
Ha begge inn på samme rundpinne (eller dvs jeg strikker dem på rundpinne fra starten av, så henger det ene beinet på mens det andre strikkes).
Strikk noen omganger glattstrikk rundt, og deretter 2 r, 2 vr , totalt rundt i 8-10 cm.
Strikk baksiden for seg: Strikk 2 m sm i start og slutt av annenhver omgang/pinne, til du har 28 m. Arbeidet med baksiden skal felles av når det er totalt 6 cm - med unntak av de 4 første og de 4 siste maskene på pinnen! Disse skal strikkes i rillestrikk til seler, ca 6 cm (ikke mer ihvertfall).
Strikk deretter forsiden, fell av som baksiden til du har 28 m. Forsiden skal være totalt 3 cm før du feller av alle maskene.
Sy i trykknapper ytterst på selene og på fronten, rett over der vrangborden slutter. Selene må sitte utenpå buksa, for de hjelper til å holde fronten på plass, så den ikke ruller nedover. Hvis du heller vil ha selene på innsiden, så må du sikkert hekle en kant eller noe, og da har du plutselig fått detaljoppgavene jeg har unngått på denne buksedressen!

5 kommentarer:

CosiFanTutta sa...

Så søt! Du er jammen meg kreativ! Ikke måte på hvor mye forskjellig du lager. Stor produksjon : )
Sitter forreste her å sikler etter besøk i matinnleggene dine - smøøøørkreeem : ))))
Ha en fin helg
Cosi

mimouna sa...

Søt liten bukse. Dukken trenger jo også varme klær i vinterkulden. :o)

Ha en fin lørdag!

Bitt@mi sa...

Du lager kjempemye fint, Irene:-) Har kosa meg i bloggen din nå, og fått ideer til både det ene og det andre. Men spørs om tiden rekker til..
Ha ei flott advent videre:-)

Anja's hobbyblog sa...

Takk for den fine oppskriften på buksedrakt til dukke, den skal jeg ta vare på (jeg husker nok at du har laget den ;o) ) Og så strikke bukser etter den, for de passer til dukka til niesen :o)
Ha en flott søndag :o)

Trulte sa...

Har ingen dukke å strikke til, men tar vare på den for en dag kan det jo hende at jeg får noen å strikke den til. Ikke det at jeg tror jeg får dukke til jul altså, men alltid kjekt å ha tips/oppskrift på slike ting også.

Syns dukken var veldig søt, både med og uten dressen.