fredag 11. desember 2009

Lydbøker

I disse dager har jeg hørt på mange lydbøker. Det er nytt for meg. Jeg har ikke hørt på slikt siden vi hørte på eventyrhistorier da vi var små. Da LP'ene knitret.
Vanligvis leser jeg altså bøkene, ikke hører på dem. Men nå har jeg funnet ut at det har hver sin sjarm faktisk.

For 20 år siden (eller mer?), så leste jeg Anne Karin Elstad sine bøker om Lena.
Nå - med all min tid på sofaen - så bestilte vi Julie-bøkene og jeg har hørt meg gjennom 3 av dem i skrivende stund. Julie er født i 1900, og vi følger hennes liv. Etter at bok 3 er slutt, så er 2.verdenskrig slutt, og ektemannen er død. Snart skal jeg høre den 4. og siste boka.
Her står det fakta om Elstad: http://www.snl.no/.nbl_biografi/Anne_Karin_Elstad/utdypning

Det som ihvertfall er fint med lydbøker er at jeg får "lest" bøker jeg aldri ellers ville lest!

Jeg har nemlig hørt meg gjennom Løvekvinnen av Erik Fosnes Hansen! Hvis jeg skulle lest denne, så hadde jeg nok avsluttet etter side 10 (max)...... Denne boka tillater at du sover litt, går på do, etc uten at du går glipp av noe som helst. Søt som bakgrunnstøy :-)
Jeg har også hørt Vidunderbarn av Roy Jacobsen, og siden boka er en del kortere enn Løvekvinnen, så må sovepausene være kortere -- men denne er også en bok jeg aldri ville lest ferdig. Men hørt ferdig -- jo, det har jeg!

Jeg har også hørt en krimbok, men krim egner seg absolutt best i lesende form, og ikke som lyd. Altfor stressende!

Ha en fin adventshelg -- den er her hvert øyeblikk nå :-)

Ingen kommentarer: