tirsdag 1. februar 2011

Dagens sitat

Jeg abonnerer på "dagens sitat" litt nede på høyresiden på bloggen min. I dag står det:

Målestokken for et menneskes sanne karakter er hva det ville gjøre dersom det visste at dets gjerninger aldri ville bli oppdaget.

Det er veldig interessant, synes jeg. Veldig mange oppfører seg "pent" fordi de er redd for å bli oppdaget. Redd for kontroll på trikken, redd for bokettersyn, redd for trafikkontroll, redd for å bli tatt av politiet, redd for familiens eller sin egen ære. Osv osv osv.
 
Tidligere var det en annonsekampanje som skulle få folk til å kjøpe billett på trikken fordi det var flaut å bli tatt for sniking. Den kampanjen irriterte meg voldsomt.
Jeg kjøper billett fordi jeg benytter meg av et transportmiddel, - burde ikke det være det riktige argumentet?
 
På vei til kontoret i dag var det en som gikk på rødt og en som ventet. Han som gikk på rødt kommenterte til kameraten at jøss, du er en lovlydig borger som står der og venter på grønt. Hvorpå kameraten svarte at han gjorde det ikke for å være lovlydig, men av helt egen personlig interesse. Nettopp!
 
Man bruker da ikke bilbelte for å slippe bot heller, eller hva? Da bør du tenke en gang til.
 
Dagens sitat gjelder så mye.
 
Hva slags karakter har du? Oppfører du deg "pent" selv om du ikke blir oppdaget? *kaster spørsmålet ut til leserne*

1 kommentar:

Unknown sa...

Jeg er da redd for jeg oppfører meg litt pent for ikke å få bot og forskjellig...C,")